1			mind the gap /  Action_Field_Kodra_2016
				17 έως 25 Σεπτεμβρίου 2016
	
														index


1 	Δελτίο τύπου (απόσπασμα)

      
Το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου στις 19.30 πραγματοποιούνται τα εγκαίνια του φετινού «Πεδίου Δράσης Κόδρα» στο κτίριο του Διοικητηρίου
του πρώην στρατοπέδου Μακεδονομάχου Κόδρα, στην Καλαμαριά. 
Είναι η δέκατη - έκτη κατά σειρά χρονιά, που το «Πεδίο Δράσης Κόδρα» δίνει και πάλι ζωή στον στρατώνα και ανοίγει έναν ουσιαστικό
καλλιτεχνικό διάλογο με έργα συμμετεχόντων κι από το εξωτερικό. Φέτος, για εννιά μέρες, Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες, καταξιωμένοι
και νέοι, συμμετέχουν με τα έργα και τις ιδέες τους στη μεγαλύτερη συνάντηση σύγχρονης τέχνης της Θεσσαλονίκης.
Καλλιτεχνική Διευθύντρια είναι η Μαρία Κενανίδου, Ιστορικός Τέχνης και Εικαστικές Επιμελήτριες, οι: Γιάννα Καλή, εικαστικός και Γεωργία 
Κουρκουνάκη, Μουσειολόγος- Υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης. 
Στον κεντρικό κορμό συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ιlir Kaso, Lamoller Michel, Wolfgang Brenner, Αθανασοπούλου Λένα, Αμελαδιώτης 
Δημήτρης,Βαγιάτας Χρήστος, Βασιλακάκης Βασίλης, Βενετόπουλος Μπάμπης, Βολανάκης Αντώνης, Βουλγαρούη Πόπη, Γεροντίδης Γιώργος, 
Γκαϊβασέ Βάσω, Γκάγκας Σαραντής, Γκόκας Βαγγέλης, Γκούντζος Φίλιππος, Δαμοπούλου Γεωργία, Δημητριάδης Αλέξανδρος, Δρόσος Γιώργος, 
Ελευθεριάδης Μάριος, Εμμανουηλίοδυ Ράνια, Εφεόγλου Δημήτρης, Ζαφειρόπουλος Θοδωρής, Ζμπούνου Μάρθα, Ζωγράφος Βασίλης, Θεοφύλακτου
Ελένη, Καλαρά Νάντια, Καναρέλης Νίκος, Κυριαζίδης Χρήστος, Λάλος Θοδωρής, Μανουσάκη Κλεώνη, Μαραζιώτης Γιώργος, Μαστρογιαννάκη 
Βιργινία, Μαυρογεώργη Κυριακή, Μιχαήλ Αλέξανδρος, Ναυρίδης Νίκος, Ντελάκος Απόστολος, Πανουσάκης Σωτήρης, Παπαχαραλάμπους Μαρία, 
Πάτσιος Κωνσταντίνος, Πιπερίδου Χαρά, Ποταμιάνου Άρτεμις, Προδρομίδης Θοδωρής, Ρίζος Απόστολος, Σκούρτης Χρήστος, Σταμενίτης Γιάννης, 
Στρατάκης Αναστάσιος, Ταβλαρίδης Στρατής, Φαμέλης Πάνος, Χρυσίδου Έλλη.
 
17 – 25 Σεπτεμβρίου
πρώην στρατόπεδο Μακεδονομάχου Κόδρα, τέρμα Σοφούλη
Ημέρες & Ώρες λειτουργίας:
ΔΕ-ΚΥ: 20.00-23.00
Είσοδος ελεύθερη
 







   
2 
mind the gap 


ΜΑΚΜΠΕΘ:
[...] Τολμάω να κάνω όσα ταιριάζουν 
στον άντρα• όποιος τολμάει πιο πέρα δεν ειν΄άντρας
ΛΑΙΔΗ ΜΑΚΜΠΕΘ:
Τότε που τόλμαες να το κάνεις τότε ήσουν άντρας•
Κι όσο τολμάς πιο πέρα τόσο πιο πολύ θα είσαι άντρας.
(Πράξη Ι, Σκηνή 7)(1)    
      

Mind the Gap, o φετινός τίτλος του Πεδίου Δράσης Κόδρα 2016. Δεύτερη φορά που , (η πρώτη το 2009), μου αναθέτεται σε ελάχιστο χρόνο 
να αναλάβω το εγχείρημα ώστε να καταφέρουμε να συνεχιστεί, εκτεθειμένοι σε αυτονόητες ανεπάρκειες, δυσκολίες και απροσδόκητα εμπόδια, 
Mind the Gap .          
Μέσα στην πολύχρονη πορεία του ο θεσμός αυτός αγαπήθηκε από το κοινό του και ανήκει πλέον σ αυτό. Η ύπαρξή του, όπως αναφέρει ο Agamben,
ενέχει τη συγκινησιακή τονικότητα του «self enjoyment»(αυτό- απόλαυση) κατά Deleuze και κατά Πλωτίνο ανήκει σε εκείνες τις «μικρές χαρές 
που το να είμαστε ευχαριστημένοι από αυτές σημαίνει να βρούμε σ αυτές καθαυτές τη δύναμη να αντισταθούμε στην αισχρότητα».(2) 

Με συνέργειες μέσα σε ένα πλαίσιο «κατάστασης εξαίρεσης», στόχος μιας ομάδας καλλιτεχνών και θεωρητικών κλήθηκε για να ανταποκριθεί 
εποικοδομητικά και επινοητικά στην επιτακτική ανάγκη συμπαραγωγής νοήματος με μια στάση κριτική και επίκαιρη.          

Βιώνουμε ήδη την οδύνη της εποχής της κρίσης. Η εποχή των ουτοπιών έχει περάσει. Οι μεγάλες αφηγήσεις έχουν καταρρεύσει. Ο αποπροσανατολισμός 
και το χάος που επέφεραν δημιούργησε ρήξεις, ρωγμές και κενά στο συλλογικό ασυνείδητο, οδηγώντας τελικά στην εξορία της κοινής συνείδησης. 
Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι να η επιθυμία να υπάρχει η ελπίδα εξόδου από την Κόλαση αυτή. Αλλά όσο αυτό «μοιάζει με αδύνατη προσπάθεια, 
ακριβώς αυτή η αδυνατότητα αποκαλύπτει την αποτελεσματικότητά της. Είναι η ακραία δυσκολία του έργου της απελευθέρωσης, η τραχύτητα της 
αντίστασης και η αρχέγονη δύναμη της επιβίωσης που μας αποκαλύπτουν το δρόμο που μέσα στο χάος μας φέρνει εναντίον του χάους.» Βλέπουμε καλά 
αυτό το αίσθημα αναγκαιότητας οικοδόμησης και «δημιουργίας ενός παραγωγικού φαντασιακού».(3)          

Μέσα στο πλαίσιο αυτής της αναγκαιότητας το Κόδρα 2016, «Mind the Gap», σε αυτές τις συνθήκες εξαίρεσης, αποτελεί ακριβώς μια απόπειρα κάλυψης
των κενών μας, απέναντι στις ασφυκτικές αντικειμενικές συνθήκες, με ανασχηματιστικές λύσεις, ως μήτρα κυοφορίας του γονιμοποιημένου επερχόμενου. 
Η επιθυμία, η διαφορά, το σώμα, το ασυνείδητο, η ηδονή, το ολισθηρό σημαίνον, η βιωμένη εμπειρία, το πολιτικό, το καθημερινό, οι μεταμφιεσμένοι 
και μη μύθοι, αποτελούν πάντα τον πρώιμο σπόρο και θα οδηγήσει στον τελικό καρπό μέσα από την κατά Ντίουι διαδικασίες θέασης, ισορροπίας, 
ανιδιοτέλειας, αποδέσμευσης της αισθητικής εμπείρωσης με την ενσωμάτωση των πνευματικών και πρακτικών εμπειριών.(4)         

Ένα εγχείρημα για να λάβει σάρκα και οστά, χρειάζεται μία συνθήκη που θα οδηγήσει στην έκλυσή του. Και αυτή η συνθήκη προφανώς, προκύπτει 
μέσα από τον διάλογο, τις αντινομίες, τις αντιθέσεις, την αναίρεση της αυταπάτης της, τον επαναπροσδιορισμό του, σε μια τέχνη που ακόμη και 
σήμερα κινείται ανάμεσα στο δίπολο: τελικά ο αυτοκράτορας είναι γυμνός και στην ευπροσήγορη παραίνεση του Richard Rorty: «Μη ξύνεσαι εκεί που 
δεν έχεις φαγούρα». Ο Χέρμαν Κοέν αναφερόμενος στην μοίρα αναφέρει «η τάξη των πραγμάτων είναι αυτή που προκαλεί και επιφέρει αυτήν την παράβαση, 
αυτή την πτώση».5 Ενώ ο Terry Eagleton αναφέρει πως από τη στιγμή που κάποιος έχει τη δυνατότητα να εμπλακεί ώστε η προσπάθειά του να έχει 
δημόσια απήχηση, μπορούμε να αναμένουμε την διαμάχη, την αντιδικία, τη διαφορά, την σύγκρουση, μία κατάσταση ακριβώς το αντίθετο από κάποια 
ανώδυνη ουτοπία.(6) «Γιατί: κάθε άγγιγμα δίχως αιμορραγία είναι σαν play station: χάνεις-κερδίζεις, μετά γυρνάς στο ζεστό σου κρεβάτι»(7)

Μαρία Κενανίδου
Καλλιτεχνική Διευθύντρια
Πεδίου Δράσης Κόδρα 2016          


(1) Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Μάκμπεθ, μτφρ. Β Ρώτα, Επικαιροτητα, Αθήνα,1997, σελ 39 , Προσεγγίζοντας το γνωστό απόσπασμα του Σαίξπηρ με όρους 
«κλειστής ανάγνωσης» (close Reading: αποφεύγεται η αναζήτηση των προθέσεων του συγγραφέα (πλάνη προθέσεων - intentional fallacy) και 
εδώ χρησιμοποιείται μία υποκειμενική ερμηνεία μέσω των συναισθημάτων του αναγνώστη (πλάνη συναισθημάτων - affective fallacy). Το θέμα 
του θάρρους χρησιμοποιείται σε αυτούς τους στίχους, κατά ένα παράξενο τρόπο, σαν σε ένα στρατιώτη – πολεμιστή από μία γυναίκα. “Το θάρρος 
είναι η αρετή που ξεχωρίζει έναν στρατιώτη, και η κατηγορία της δειλίας από την πλευρά της γυναίκας, δεν μπορεί να γίνει ανεκτή από έναν άνδρα.” 
Courage is the distinguishing virtue of a soldier, and the reproach of cowardice cannot be borne by any man from a woman, without great 
impatience.” “Dr Johnson’s works – Miscellaneous pieces”, Oxford, by Talboys and Wheeler and W.Pikering, London. σ.69.
(2) Giorgio Agamben, Derive Approdi, τευχ. 9/10, 1996 
(3) Α. Negri, Χάοσμος, El Mundo, 1991 και συλλογή «Ο χειμώνας τελείωσε», εκδόσεις Castelvecchi, Ρώμη, 1996
(4) Monroe C. Beardsley, Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, εκδ. Νεφέλη,Αθήνα,1989,σελ.327
(5) Hermann Cohen, Ethnik de reines Willens, 2η έκδοση, Βερολίνο 1907, σελ 362
(6) Terry Eagleton, Μετά τη Θεωρία, εκδ. Μεταίχμιο ,Η Ηθική, σελ 231
(7) Θανάσης Τριαρίδης, επιμ. Σαλώμη, Μονόπρακτη Τραγωδία του Oscar Wilde, εκδ. Gutenberg, σελ.213  

 


11 	"τζιτζίκι (χρυσά δάκρυα)", χυτή πορσελάνη ψημένη στους 1160ºC με μερική διάφανη εφυάλωση, χρυσός 12 κ., 30x14x10 εκ.
	βάθρο: κόντρα πλακέ θαλάσσης (Συμήδα), πράσινο μάρμαρο (Rainbow Forest Green), καφέ μάρμαρο (Rainbow Forrest Brown)
*	τεφροδόχοι της εταιρείας “an urn then" του Α. Ντελάκου