9	arte.facts / αντι.κείμενα
			18 Μαΐου έως 13 Ιουλίου 2014
			Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Ιστορίας Πηλιου, Μακρινίτσα, Μαγνησία
	
														index







28 Aπρίλιος 2014



Ντελάκος Απόστολος 


Πρόταση για Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας
 
Αγαπητοί/ες,
 
Στο Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας θα ήθελα να παρουσιάσω τέσσερα έργα. 
 
Τα τρία από αυτά αναφέρονται στην ευρύτερη παράδοση του υφάσματος (textile art) ενώ το τέταρτο αναφέρεται στο ίδιο το κτήριο και 
στα αντικείμενα της συλλογής του.
 
Το πρώτο έργο, το οποίο είναι βίντεο, ονομάζεται Ελεύθερο Εργαστήρι Κεντητικής και θα προτιμούσα να παρουσιαστεί ως βιντεοπροβολή στο 
ισόγειο, στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων (εικ.01 και εικ.02). Σε αυτό το έργο καταγράφονται με σχεδόν εθνογραφικό τρόπο οι κινήσεις 
των χεριών και οι διάλογοι των γυναικών ενός εργαστηρίου κεντητικής1 κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους. 
 
Το  δεύτερο έργο, που είναι ένα artist’s book, ονομάζεται Ήβη/Ελένη, και θα προτιμούσα να παρουσιαστεί στον πρώτο όροφο σε ένα ειδικά 
σχεδιασμένο –δικό μου- stand στον κεντρικό χώρο απέναντι από το τραπέζι με τη ραπτομηχανή και τα σύνεργα κεντητικής (εικ.03 και εικ.04). 
Το Ήβη/Ελένη είναι ένα είδους βιβλίο - ντοκιμαντέρ στο οποίο καταγράφονται τα υφάσματα δύο γυναικών παρόμοιας μεν ηλικίας, αλλά διαφορετικής 
καταγωγής και τάξης. Η πρώτη γυναίκα, η Ήβη, γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου σε μεγαλοαστικό περιβάλλον. Η δεύτερη, η Ελένη, 
γεννήθηκε σε ένα απομονωμένο χωριό των Θεσσαλικών Αγράφων. Και οι δυο γυναίκες, για διαφορετικούς λόγους η κάθε μια, παντρεύτηκαν άντρες 
από το νομό Μαγνησίας όπου και πέρασαν τον έγγαμο βίο τους. Τα υφάσματα που παρουσιάζονται στο βιβλίο προέρχονται από τα σπίτια τους 
και παρουσιάζονται σε κλίμακα 1:1 και σε πλήρη αντιστοιχία με το δωμάτιο, το έπιπλο και τη σειρά με την οποία βρέθηκαν.
 
Το τρίτο έργο ονομάζεται Άτιτλο (Παραβάν με περιστραμμένα Ελληνικά λαογραφικά μοτίβα) και είναι ακόμη υπό κατασκευή. Πρόκειται για δύο 
παραβάν μεγέθους 175x150 cm στα οποία παρουσιάζονται μεγεθυμένα και ανασκευασμένα μοτίβα από τα υφαντά του δευτέρου ορόφου του Λ.Μ.Μ.
(εικ.05 και εικ.06). 
 
Το τέταρτο έργο ονομάζεται «αντι.κείμενα» και αποτελείται από μια σειρά μικρών παρεμβάσεων στο χώρο (εικ07 και εικ08). Κατ' αναλογία της 
συνήθειας να υπογραμίζουμε κατά την ενεργητική ανάγνωση τα ενδιαφέροντα σημεία ενός κειμένου, δημιουργώ μια σειρά από κεραμικά και ξύλινα 
αντικείμενα σε κίτρινο χρώμα τα οποία τοποθετώ δίπλα σε αντικείμενα της συλλογής του Λ.Μ.Μ. (τμήματα από κάγκελα, ρόκες κ.α.) υπογραμμίζοντας 
τα και ξεκινώντας έτσι ένα διάλογο μαζί τους.

με εκτίμηση,

Α Ντελάκος

 

----
1	Πρόκειται για το ελεύθερο εργαστήρι κεντητικής της ΚΕΚΠΑ-ΔΙΕΚ.




Ταχυδρόμος, Πανθεσσαλική Εφημερίδα   

2014-05-27 - 17:00:28

Ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «αντικείμενα» φιλοξενείται στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Ιστορίας Πηλίου, στο Αρχοντικό Τοπάλη στη Μακρινίτσα. 
Ο Απόστολος Ντελάκος παρουσιάζει μια σειρά έργων στο πλαίσιο της παραπάνω έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει έως τις 13 Ιουλίου.      

Ο Aπόστολος Ντελάκος (1973) ξεκίνησε τις σπουδές του στο τμήμα Καλών Τεχνών της Gerrit Rietveld Academie στο Αμστερνταμ (Visual arts, 
BoA, 2006) και τις ολοκλήρωσε στo Sandberg Institute με μεταπτυχιακό τίτλο στις Εφαρμοσμένες Τέχνες.      

Το έργο του Α. Ντελάκου εστιάζει στα «παραδοσιακά» πεδία των εφαρμοσμένων τεχνών δηλ. την κεραμική, το γυαλί και το ύφασμα. Ο τρόπος 
ωστόσο με τον οποίο προσεγγίζει αυτά τα πεδία δεν έχει να κάνει τόσο με τις τεχνικές τους αλλά κυρίως με τις εννοιολογικές επικαλύψεις αυτών 
των τεχνικών - υλικών με τις Καλές Τέχνες.      

Από το 2010, που επέστρεψε στο Βόλο, καταπιάστηκε με το έργο Ηβη - Ελένη, ένα βιβλίο - ντοκιμαντέρ, στο οποίο καταγράφονται τα υφάσματα 
δύο γυναικών παρόμοιας μεν ηλικίας, αλλά διαφορετικής καταγωγής και τάξης. Η πρώτη γυναίκα, η Ηβη, γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου
σε μεγαλοαστικό περιβάλλον. Η δεύτερη, η Ελένη, γεννήθηκε σε ένα απομονωμένο χωριό των Θεσσαλικών Αγράφων. Το έργο εξετάζει μεταξύ άλλων,
τον τρόπο με τον οποίο το ύφασμα μπορεί να συνδέεται με την κοινωνική τάξη, αλλά και την ατομική και συλλογική μνήμη.      

Το δεύτερο έργο, με τίτλο Ελεύθερο Εργαστήρι Κεντητικής, εστιάζει στην ψυχολογική και κοινωνική διάσταση της διακόσμησης υφασμάτων / εργόχειρων 
μέσα από την βίντεο-καταγραφή μια ομάδας που ασχολείται με την κεντητική.      

Το τρίτο έργο Ατιτλο (Παραβάν με περιστραμμένα Ελληνικά λαογραφικά μοτίβα) επικεντρώνεται στο σχήμα και στο χρώμα των μοτίβων των υφαντών 
του δευτέρου ορόφου του Μουσείου. Μέσω της μεγέθυνσης και της περιστροφής των -κατά τα άλλα γνώριμων- μοτίβων τα σχέδια στο παραβάν 
αποκτούν ένα πιο καθολικό χαρακτήρα.      

Το τελευταίο έργο, ονομάζεται Αντι.κείμενα. Κατά την διάρκεια των επισκέψεών του στο Μουσείο ο Α. Ντελάκος αποφάσισε να αντιμετωπίσει το χώρο 
του Μουσείου ως ένα κείμενο, πάνω στο οποίο θα μπορούσε να υπογραμμίσει με κίτρινο χρώμα, τα αντικείμενα που του προκάλεσαν το ενδιαφέρον 
για περαιτέρω μελέτη. Με αυτό τον τρόπο προέκυψε μια σειρά από κίτρινα κεραμικά και ξύλινα αντικείμενα τα οποία υπογραμμίζοντας τα αντικείμενα 
του Μουσείου ξεκινούν μαζί τους ένα είδος διαλόγου.      

Το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης Πηλίου είναι ανοιχτό για το κοινό Σάββατο και Κυριακή 11:00 με 14:30, ενώ τα τηλέφωνα επικοινωνίας για ομαδικές ή 
οργανωμένες επισκέψεις είναι 2421039644, 2421021664.      

    

 





ΙΣΟΓΕΙΟ //


"Ελεύθερο εργαστήρι κεντητικής", video, άποψη της εγκατάστασης


ΠΡΩΤΟΣ (ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΣ) ΟΡΟΦΟΣ //


"Ήβη/Ελένη", artist's book, άποψη εγκατάστασης 


"Ήβη/Ελένη", artist's book, άποψη εγκατάστασης  


ΔΕΥΤΕΡΟΣ (ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΣ) ΟΡΟΦΟΣ


Παραβάν (Μεγεθυμένα και περιεστραμμένα Ελληνικά διακοσμητικά μοτίβα), γενική άποψη εγκατάστασης, διαστάσεις μεταβλητές


Παραβάν (Μεγεθυμένα και περιστραμμένα Ελληνικά διακοσμητικά μοτίβα), ψηφιακή εκτύπωση σε μετάξι, διαστάσεις μεταβλητές    


ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΣΤΟ ΚΤΗΡΙΟ
  
"αντι.κείμενα", κόντρα πλακέ θαλάσσης, λαδομπογιά, διαστάσεις μεταβλητές 
      
"αντι.κείμενα", πορσελάνη, λαδομπογιά, διαστάσεις μεταβλητές 
     
"αντι.κείμενα", πορσελάνη, λαδομπογιά, διαστάσεις μεταβλητές